Suikerverslaving – kleine stapjes om de gewoonte te doorbreken

Als bij één van je kinderen pre-diabetici wordt geconstateerd, is dat wel een moment om enorm wakker geschud te worden. Vooral als alle leden van de familie van zoetigheid houden (je kunt wel zeggen een suikerverslaving hebben) heb je er geen idee van of het zal gaan lukken om zonder al die zoetigheid te gaan leven. Volgens onderzoek gepubliceerd in ‘Circulatie’ van de Amerikaanse Hart Associatie, consumeert de gemiddelde Amerikaan 22 theelepels suiker per dag. Een bloedglucosetest is vaak de motivatie die men nodig heeft om het roer om te gooien, en dan is het belangrijk dat de hele familie mee doet. Als ouder heb je het voorbeeld en je zult een betere manier van eten moeten laten zien aan je kinderen.

Beginnen

De voordelen zijn vaak boven verwachting. Men heeft er geen idee van hoeveel effect suiker heeft op het humeur, het mentale functioneren, het energieniveau en zelfs slaap. Erg verrassend is het om te ontdekken dat je op een gegeven moment niet zo naar suiker verlangt zoals voorheen. Als gevolg is het elke week een beetje makkelijker dan de week ervoor.

Om te beginnen, is het advies om geraffineerde suikers te vermijden en de enkelvoudige koolhydraten te vervangen door granen. De combinatie koolhydraten met eiwitten en vezels kan helpen hun impact te minimaliseren op de bloedsuikerspiegel. Het resultaat is een stabielere bloedsuikerspiegel over de hele dag. Daardoor is er een constantere energie, een beter humeur en mentale scherpheid, in plaats van de drastische op-en-neer schommelingen die je gewend bent.

Mager vlees, noten en kaas geven een langer vol gevoel dan enkelvoudige koolhydraten.  Eiwit geeft meer energie over de gehele dag dan suiker en cafeïne, zonder de gewoonlijke “middagdip”.

Waarom verlangen we zo naar suiker? 

Het is verleidend om te denken dat als je naar iets verlangt het een teken is dat je lichaam iets nodig heeft. Maar dat is niet altijd zo. Suiker is gemaakt uit twee moleculen die aan elkaar gelinkt zijn: glucose en fructose. Glucose is een voedingsstof. Je hoeft het niet te eten want je lichaam produceert glucose in je lever. Fructose, aan de andere kant, is verschrikkelijk zoet en compleet onnodig om je gezondheid te handhaven.

“Verlangens zijn gekoppeld aan biochemie, maar ze zijn ook gekoppeld aan smaak”, legt Dr. Meyers uit. “Wanneer je geraffineerde suikers eet stimuleren ze de smaakpapillen op een veel hoger niveau dan natuurlijke suikers. En sterke stimulatie activeert sterke verlangens”.

Hij legt verder uit: “terwijl volwaardige voeding gevarieerde types natuurlijke suikers bevat – en daarom verschillende types zoetheid – geraffineerde suikers smaken allemaal hetzelfde. Als je verwerkte suikers gebruikt, dan is er maar één smaak. Je verlangens worden gedreven door hoeveel er in het voedsel zit”. Oftewel suikerverslaving.

Beter voelen

Sommige mensen veronderstellen dat ziekte of angsten te wijten zijn aan het feit dat men zich vaak moe voelt of gejaagd is. Totdat men ‘s morgens en ’s middags stopt met het eten van suikers. Dan realiseert  men zich hoeveel dit gekoppeld is aan het dieet wat men eet. Het vermijden van suikers ’s avonds helpt om makkelijker in slaap te vallen. Als je je dan soms nog gejaagd voelt en niet kan inslapen, is dit dit een fysieke reactie omdat de bloedsuikerspiegels door het dak gaan en dan neer storten. Als de niveaus meer gelijkmatig zijn, voel je je minder nerveus en lijdt je zelden meer aan mistige momenten die sommigen ’s middags hebben.

De suikerverslaving doorbreken

Men denkt dat je niet zonder suiker kan leven omdat je er constant naar verlangt, maar eigenlijk ben je de suikerverslaving aan het voeden. Des te meer je het eet, des te meer je het wilt eten en je het ‘nodig’ hebt. De eerste dagen zijn moeilijk omdat je verlangt naar gebakjes en koekjes. Maar tegen het einde van de week laten de zoetigheden je koud als je er langs loopt.  Je zult soms nog wel naar suiker verlangen, en je kunt het als je het echt wilt best eten, maar in kleinere hoeveelheden en niet regelmatig. In plaats van gelijk naar de keuken te rennen als dessert in je gedachten komt, wacht je af of het verlangen doorzet. Als je nog steeds iets wilt na een tijdje gewacht te hebben, verwen je jezelf.

Je gaat merken dat het minder eten van verwerkte suikers toestaat dat natuurlijk gesuikerd voedsel zelfs beter smaakt. In het verleden had je misschien aardbeien ijs nodig om je suikerverslaving te bevredigen. Als je verse aardbeien eet, realiseer je je hoe lekker ze eigenlijk zijn. In het kort, je traint je smaak papillen opnieuw om te ontdekken hoe lekker natuurlijk suikers voorkomend in volwaardige voeding smaken.

Dr. Myers adviseert om het volgende experiment te doen: Eet een stukje van een snoepje en dan neem een hap van een appel. Is het snoepje zoeter? “Het is niet zoeter“, zegt Dr. Myers. “De fructose in het snoepje creëert een intense stimulatie. Het heeft je smaakpapillen beet om te denken dat er meer suiker zit in het snoepje dan in de appel. Als je minder verwerkte suikers eet, leer je je lichaam de meer subtiele zoetigheid in fruit te herkennen”.

Ben jij er klaar voor om het te proberen?

Als je je suiker inname wilt reduceren, zijn hier een paar dingen die die je kunnen helpen:

  • Geef het een week. Ondanks het moeilijk voelt in het begin, de meeste mensen ondervinden dat het verlangen minder wordt binnen een week. Je zult je echt niet de rest van je leven ellendig voelen.
  • Vraag om hulp. Wees niet bang om je collega’s of familieleden te vragen om de zoetigheden uit het zicht te houden en vraag hen om het je niet aan te bieden.
  • Neem controle over het voedsel. Doe de boodschappen zelf, zodat jij bepaald wat je koopt.

Een verandering aanbrengen in hoe je eet lijkt erg ontmoedigend, maar geef de hoop niet op. Je zult zien dat deze nieuwe manier van eten een gewoonte wordt naarmate tijd verstrijkt. En het zal niet meer als een ongemak aanvoelen. Probeer het voor een week en kijk wat je ervan vindt. Misschien verras je jezelf.

Wil je meer informatie over het onderwerp of heb je hulp nodig bij het veranderen van je eetgewoonten? Neem gerust contact op.

(vertaald uit het Engels door Judith Hagelen)